Tuesday, April 21, 2009

Akhlak..



Something that i got here..

"Nabi s.a.w.bersabda yang maksudnya:

"Sesungguhnya aku diutus adalah untuk menyempurnakan budipekerti yang mulia."(H.R.Ahmad)

Akhlak ataupun budipekerti memegang peranan penting dalam kehidupan manusia. Akhlak yang baik akan membedakan antara manusia dengan hewan. Manusia yang berakhlak mulia, dapat menjaga kemuliaan dan kesucian jiwanya, dapat mengalahkan tekanan hawa nafsu syahwat syaitoniah, berpegang teguh kepada sendi-sendi keutamaan. Menghindarkan diri dari sifat-sifat kecurangan, kerakusan dan kezaliman. Manusia yang berakhlak mulia, suka tolong menolong sesama insan dan makhluk lainnya. Mereka senang berkorban untuk kepentingan ersama.Yang kecil
hormat kepada yang tua,yang tua kasih kepada yang kecil.Manusia yang memiliki budi pekerti yang mulia, senang kepada kebenaran dan keadilan, toleransi, mematuhi janji, lapang dada dan tenang dalam menghadapi segala halangan dan rintangan."


Adakah kita ini berakhlak mulia? Apakah budipekerti kita?

Yang paling susah sekali, bagaimanakah kita nak berakhlak mulia dengan orang yang membenci kita? tapi contoh dah ada...

Nabi Muhammad SAW tidak pernah membalas keburukan dengan keburukan. Kalau orang benci kita mestilah bersebab, jadi kita tidak harus membalas kebencian dengan kebencian.

Akhlak umat terdahulu amat berbeza dengan sekarang. Tapi saya rasa ia masih relevan dan masih patut dicontohi. Apa apa pun buat baik berpada-pada buat jahat jangan sekali..

Wasalam...

1 comment:

y u z said...

Assalamualaikum!

macamana ni, datang berekor dari "Aku Bimbo" ya? kecil betul dunia, Allahuakbar!

sihat kah? sudah lama tidak bertukar bual. asyik nyanyi kat wedding orang, wedding sendiri bila pulak?

kalau sudi, jemputlaa. hihi.